מרכז המגמה: רעות אבנון
מטרות המגמה:
שילוב לימודי היסטוריה יהודית בהיסטוריה כללית. השלמה ל- 5 יח”ל על שתי יחידות החובה,
אהבת ההיסטוריה והעשרה בתחומי דעת כללית ויהודית.
פיתוח יכולת ניתוח מורכבת של אירועים ותהליכים היסטוריים
קריאת מקורות ראשוניים ומחקריים מגוונים
הבעה בעל-פה
כתיבה ברמה גבוהה
ידע היסטורי מקיף של הנושאים הנלמדים
תכנית הלימודים:
כיתה י’: תולדות ארצות הברית
במהלך השנה ננסה להכיר את פניה השונות של ארצות הברית, להתמודד עם הקשיים והחידות של המעצמה החזקה בתבל – אומה עם היסטוריה קצרה בשנים אך עשירה באירועים. האם היא נביאת הדמוקרטיה והחופש, או שמא רודנית בינלאומית? מחד כתוב על השטרות “In God we trust” ומנגד מפרידה בין דת ומדינה. המדינה העשירה בתבל עם פערים עצומים בין עניים ועשירים. מדינה שחרטה על דגלה את ערכי השוויון והחירות, ובו בזמן התעמרה בשחורים ובאינדיאנים?
במהלך הלמידה נקרא ספרים ונצפה בסרטים שיאפשרו לנו להבין טוב יותר את מאפייניה של אומה זו.
כיתה י”א: מלחמת העצמאות
ההיסטוריה של עם ישראל, כמו גם ההיסטוריה של ארץ ישראל, הן ארוכות ורבות אירועים דרמטיים, אך מעטים האירועים ביכולים להשתוות לדרמה, לגורליות ולמשמעות של מלחמת העצמאות; ניתן להדגים את מורכבותה באמצעות ריבוי השמות של המלחמה – העצמאות, הקוממיות, השחרור, תש”ח, או, מנקודת מבט אחרת – ה’נכבה’.
במהלך השנה נעסוק, בין אם בכיתה ובין אם בסיורים בשטח, בהיבטים השונים של המלחמה – המדיניים, האסטרטגיים, הטקטיים, הלוגיסטיים, הפוליטיים והחברתיים.
כיתה י”ב: כתיבת עבודה
במהלך השנה תתנהל סדנה בה נעסוק בנושא מתוך עיסוק מעמיק במקורות הראשוניים בני התקופה, כמו גם בספרות מחקרית ברמה גבוהה, תוך רכישת ‘כלי עבודה’ של היסטוריון. במהלך השנה יכתוב כל תלמיד עבודה בנושא שיבחר תוך שימוש ב’כלי עבודה’ אלו והתמודדות עצמאית עם מקורות עתיקים ומודרניים העוסקים בתקופה.